De T-shirts worden geproduceerd door modeketen Henk ten Hoor en zijn een
parodie op de reclamecampagne van de reisorganisatie. In deze campagne
gebruikt de organisatie woordspelingen als ‘Turkeisnel’, ‘Meteenerife’ en
‘Curagauw’.
Op de gele T-shirts is aan de voorzijde de tekst DD-reizen gedrukt. Op de
achterkant staat in hetzelfde lettertype als van de campagne de tekst ‘Costa
del Snol’ gedrukt.
D-Reizen is niet blij met het initiatief en heeft de modeketen via een
advocaat gesommeerd de kledingstukken donderdag nog uit de winkel te halen.
Z24 sprak met Henk ten Hoor
Leuk idee, zelf bedacht?
"Ja, samen met het reclamebureau. We doen wel vaker van dit soort ludieke
acties. Zo hebben we toen de Noor Erik Nevland naar FC Groningen kwam
vijfduizend vikingmutsen laten maken. We komen meestal op dat soort ideeën
na een paar biertjes. Net als nu. We hadden de normale folder besproken en
zagen de reclame voorbij komen. Het Costa del Snol idee was geboren."
Het loopt zeker storm...
"Daar is het nog een beetje te vroeg voor. De shirts liggen pas een dag in de
winkel. D-reizen reageerde iets sneller dan verwacht. Er zijn er iets van
vijftig verkocht. Maar de shirts liggen er nog, dus ik denk dat het nu heel
hard gaat."
Bent u verbaasd over de reactie van D-reizen?
"Nou ja, niet echt. Ons logo met de DD-reizen lijkt ook wel heel erg op dat
van hun. Maar ik had wel iets meer humor van hun kant verwacht. Ik bedoel,
zij hebben een geestige campagne, dan zouden ze toch ook om die van ons
kunnen lachen."
Hoe nu verder?
"We hebben een aangetekende brief ontvangen van de advocaat van D-reizen. Die
heeft ons gesommeerd de shirts per direct uit de handel te halen. We zijn nu
in gesprek."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl